سفارش تبلیغ
صبا ویژن



ویروس های کامپیوتری - جامعه فنـّاوری اطّلاعات






بازدید کل:

بازدید امروز : 34
بازدید دیروز : 4
 RSS 
درباره انجمن
ویروس های کامپیوتری - جامعه فنـّاوری اطّلاعات
مدیر وبلاگ : [86]
نویسندگان وبلاگ :
پست نگاره های شما[7]
گروه شبکه[5]
گروه فناوری اطلاعات[10]
گروه سیستم عامل[2]
گروه وب و اینترنت[20]
گروه ترفند[7]
گروه سخت افزار[1]

وبلاگ گروه فناوری اطلاعات دانشگاه پیام نور واحد شهرری که به همت دانشجویان رشته مهندسی فناوری اطلاعات راه اندازی شده است.
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
ویندوز
ترفند
عمومی
اخبار
اینترنت
فناوری اطلاعات


لینک دوستان
دفتر توسعه تجارت الکترونیکی
مرکز فرهنگ سازی و آموزش بانکداری الکترونیک
باشگاه مهندسان ایران
انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران
سیستم جامع دانشگاهی گلستان
انجمن علمی نرم افزار پیام نور ری
انجمن حسابداری دانشگاه پیام نور ری
انجمن علمی حقوق پیام نور ری
انجمن کشاورزی دانشگاه پیام نور ری
انجمن فناوری اطلاعات دانشگاه پیام نور مرکز تهران
انجمن علمی فقه و حقوق دانشگاه تربیت معلم
فناوری اطلاعات پیام نور محمود آباد
انجمن علمی کامپیوتر شهریار

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
ویروس های کامپیوتری - جامعه فنـّاوری اطّلاعات

نویسنده : مژگان برآبادی

 

قسمت اول

اصطلاح ویروس از اینجا امد:

برای اولین باردر سال 1984 میلادی واژه ویروس توسط فرد کوهن درمتون اکادمیک مورد استفاده قرار گرفت.در این مقاله که "ازمایشاتی با ویروس های کامپیوتری"نام داشت نویسنده دسته ای خاص از برنامه ها را ویروس نامیده و این نام گذاری را به نام لیونارد ادلمن نسبت داد.فرد کوهن درپایان نامه خود برای اولین بار اصطلاح ویروس های کامپیوتری را مطرح کرد.

دلیل نامگذاری این برنامه به ویروس به این دلیل بود که این برنامه ی مخرب همانند ویروس های بیولوژیک که خود را از فردی به فرد دیگر منتقل میکنند انها نیز از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر منتقل میشوند. با وجودی که همه ویروس ها خطرناک نیستند، ولی بسیاری از آنها با هدف تخریب انواع مشخصی از فایل ها، برنامه های کاربردی یا سیستم های عامل نوشته شده اند.elk cloner نام اولین ویروس کامپیوتری تاریخ است ویروسی بسیار شاعرانه و بی خطر.پس از نصب خود روی سیستم های کامپیوتری فقط چند خط شعر به نمایش میگذاشت البته اشعار تهدید امیز.ویروس های بعد از ان نه دیگر شاعرانه بودند و نه بی خطر.این ویروس توسط یک شاگرد دبیرستانی در یکی از ایالت های امریکا نوشته شده بود.

ویروس چیست؟

ویروس ها یک قطعه نرم افزار کوچک اند که در بین کدهای اصلی یا فایل های اصلی یک برنامه پر کاربرد قرار گرفته و به محض نصب برنامه اصلی خود را وارد سیستم رایانه ای شخص قربانی میکنند و به هنگام اجرا ی برنامه به طور خودکار اجرا میشوند و شروع به تخریب میکنند.(یعنی کارهایی که نویسینده ویروس از انها خاسته را انجام میدهند)و مشابه همه ی برنامه ها از حافظه و فضای دیسک سخت و توان پردازنده مرکزی و سایر منابع بهره میگیرند. همچنین یک ویروس می تواند مجوز دسترسی به دستگاه را از طریق شبکه و بدون احراز هویت فراهم آورد.

فرد کوهن عقیده داشت ویروس از طریق یک سیستم کامپیوتر ی یا شبکه ای که کاربران(user) از برنامه های الوده ی ان استفاده می کنند منتقل میشود و هر برنامه ای که الوده شد خود به عنوان یک ویروس عمل میکند.

ویروسها چگونه پخش می شوند:
راه های بسیار زیادی برای انتقال ویروسها وجود دارد که یکی از آنها روش زیر می باشد:

1/ یک دیسک فلاپی که دارای بوت سکتور ویروسی می باشد را درون کامپیوتر قرار داده و کامپیوتر را خاموش می کنید.
?/هنگامی که کامپیوتر را دوباره روشن می کنید دیسک هنوز در درایو A: موجود می باشد پس بوت سکتور ویروس آن فعال می گردد.
?/ویروس یک کپی از خود را درون بوت سکتور هارد کامپیوتر ذخیره کرده بدین ترتیب دیگر هیچ نیازی به وجود دیسک نخواهد بود!!
4/
هر بار که دیسکتی را درون درایو A: قرار می دهید ویروس در بوت سکتور دیسکت کپی می گردد.
5/
سرانجام این دیسکت را به دوست یا همکار خود قرض می دهید.
6/
این چرخه از کامپوتری به کامپیوتر دیگر ادامه پیدا کرده و ....
البته نیاز به یادآوری نیست که مطالب فوق تنها جهت کسب اطلاع و آشنایی شما با پخش ویروس ها است. امروزه ممکن است این روش خیلی ساده تر و تنها با یک ایمیل در سطح جهانی صورت بگیرد.

اکثر ویروس ها با ضمیمه کردن خود به یک ایمیل و یا با ارسال یک پیام فوری خود را منتشر میکنند بنابراین email ناشناس را باز نکنید یا اگر باز کردید ضمیمه هایش را باز نکنید.گاهی اوقات نیز ممکن است هنگام دانلود ویروس وارد کامپیوتر شود.

ویروس ها گاهی خود را بردوش یک برنامه ی حقیقی حمل میکنند مثلا کنار یک ویرایشگر و وقتی این برنامه اجرا میشود ویروس یک کپی از خود ایجاد کرده یا طبق برنامه ای که برایش نوشته شده شروع به تخریب میکند.

ویروس ها گاهی خود را در قالب یک تصویر جالب,کارت تبریک یا فایلهای صوتی و تصویری نشان میدهند.

ویروسها باهوش هستند روشهای بسیاری وجود دارد که توسط آن برنامه های مختلفی که حامل ویروس هستند، نظاره گر رفتار کامپیوتر شما میشوند. شما در حال نگاه کردن به یک فیلم روی اینترنت هستنید، یا در حال خواندن یک نامه و بسیاری کارهای عادی دیگر و... بدون آنکه بدانید در همان زمان شما به ویروسی اجازه دادید تا کامپیوتر شما را بررسی و تحلیل کند.

بسیاری از اوقات هنگامی که شما آنها را شناسایی می کنید و از بین می برید، خبر ندارید که ویروس برای ورود مجدد و فعال شدن در کامپیوتر شما قبلا" چاره لازم را اندیشیده است" و راه های دیگری (Backdoors) برای حمله مجدد به کامپیوتر یا شبکه شما ایجاد کرد.

ادامه دارد...



ارائه شده توسط» گروه وب و اینترنت . ساعت 7:51 عصر روز پنج شنبه 88 بهمن 8