سفارش تبلیغ
صبا ویژن



ترفندهای فایرفاکس - جامعه فنـّاوری اطّلاعات






بازدید کل:

بازدید امروز : 26
بازدید دیروز : 4
 RSS 
درباره انجمن
ترفندهای فایرفاکس - جامعه فنـّاوری اطّلاعات
مدیر وبلاگ : [86]
نویسندگان وبلاگ :
پست نگاره های شما[7]
گروه شبکه[5]
گروه فناوری اطلاعات[10]
گروه سیستم عامل[2]
گروه وب و اینترنت[20]
گروه ترفند[7]
گروه سخت افزار[1]

وبلاگ گروه فناوری اطلاعات دانشگاه پیام نور واحد شهرری که به همت دانشجویان رشته مهندسی فناوری اطلاعات راه اندازی شده است.
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
ویندوز
ترفند
عمومی
اخبار
اینترنت
فناوری اطلاعات


لینک دوستان
دفتر توسعه تجارت الکترونیکی
مرکز فرهنگ سازی و آموزش بانکداری الکترونیک
باشگاه مهندسان ایران
انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران
سیستم جامع دانشگاهی گلستان
انجمن علمی نرم افزار پیام نور ری
انجمن حسابداری دانشگاه پیام نور ری
انجمن علمی حقوق پیام نور ری
انجمن کشاورزی دانشگاه پیام نور ری
انجمن فناوری اطلاعات دانشگاه پیام نور مرکز تهران
انجمن علمی فقه و حقوق دانشگاه تربیت معلم
فناوری اطلاعات پیام نور محمود آباد
انجمن علمی کامپیوتر شهریار

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
ترفندهای فایرفاکس - جامعه فنـّاوری اطّلاعات

نویسنده:

 مسعود قاضی


تمام کاربران فایرفاکس به گوش! بعد از خواندن این مقاله، تجربه استفاده از فایرفاکس   خود را بسیار بهبود خواهید بخشید و با لذت و تسلط بیشتری به مرور وب می‌پردازید .  بسیاری از کاربران اینترنت در حال حاضر در جهان از فایرفاکس استفاده می‌کنند. اگر شما نیز از آن دسته از کاربران هستید و این میان‌برها را نمی‌دانید مطمئن باشید که   به شما کمک خواهند کرد تا از مرورگر فایرفاکس بهتر استفاده کنید.میان‌برهای   صفحه‌کلید، ترکیبی از یک یا چند کلید هستند که با فشار دادن این ترکیب، یک   نرم‌افزار یا یک عملیات از سیستم‌عامل صدا زده می‌شود. برای اجرای برخی از این   میان‌برها نیاز است تا کاربر یک یا ترکیبی از چند کلید را یکی پس از دیگری فشار   دهد. برای اجرای برخی دیگر نیز لازم است چند کلید به‌طور همزمان نگه‌داشته   شوند .
در حدود 70 میان‌بر صفحه‌کلید مختلف در محیط ویندوز برای فایرفاکس وجود   دارد که در این بخش 10تای آنها که به‌نظر کاربردی‌تر و مفیدتر بودند آورده   شده‌اند . 
1.  کامل‌کردن خودکار آدرس‌های  .org   و  .net
تقریبا همه‌مان می‌دانیم که وقتی نام یک سایت را مثلا  google  در قسمت مربوط به آدرس‌ها وارد کنیم و  Ctrl+Enter  را فشار دهیم، مرورگر به‌طور   مستقیم به   www.google.com   می‌رود. ولی آیا برای   آدرس‌های  .net  و  .org  نیز می‌دانید باید چکار کنید؟ در فایرفاکس،  Shift+Enter  به‌طور خودکار شما را به  .net  و  Ctrl+Shift+Enter  به  .org  هدایت می‌کند. پس اگر   خواستید به سایتی با آدرس  .net  بروید کافیست اسم آن را تایپ کنید و  Shift+Enter  را   بزنید .
2.  جستجو و آدرس‌بار
هر کجای صفحه که باشید، با فشار دادن کلید ترکیبی  Ctrl+L  می‌توانید به آدرس بار بروید تا آدرس جدیدی وارد کنید. همچنین با فشار دادن کلیدهای   ترکیبی  Ctrl+K  می‌توانید نوار جستجوی فایرفاکس را فعال کنید تا به‌طور به جستجوی   گوگل یا موتور جستجوی پیش‌فرض خود بپردازید .
3.  بازی با تب‌ها
اگر هنگام کار با وب سایت،  Ctrl+T  را بزنید، تب جدیدی باز   می‌شود و  Ctrl+Shift+T  آخرین تب را که بسته‌اید را دوباره باز می‌کند. پس دیگر   نگران این نباشید که یک تب را اشتباهی بسته‌اید. اگر نمی‌خواهید  از این راه   استفاده کنید ابتدا به بخش  Histoy  و سپس  Recently closed tabs  بروید و آن تب مورد   نظر را پیدا کنید .
4.  آدرس در تب جدید
این میان‌بر یکی از بهترین میان‌برهای موجود در فایرفاکس است .  این میان‌بر یه‌طور اتوماتیک وب‌سایتی را که در لیست سایت‌هایی که تا کنون رفته‌اید   انتخاب کرده‌اید، در یک تب جداگانه باز می‌کند. بطور مثال فرض کنید می‌خواهید به   سایت  facebook  بروید و شروع به تایپ می‌کنید : face… ، در این حالت فایرفاکس، شروع به   نمایش یک لیست در زیر آن می‌کند. شما فقط کافیست روی آدرس مورد نظر خود بروید (در   این‌جا  facebook)  و سپس  Alt+Enter  را فشار دهید. در این حالت این سایت در یک تب   جدید باز می‌شود .
5.  استفاده از کلید  Delete
کلید  delete  می‌تواند برای شما بسیار کارآمد باشد زیرا به‌شما   کمک می‌کند یک آدرس خاص را در پیشینه مرورگر یا فرم‌هایی که بطور خورکار تکمیل   می‌شوند پاک کند. مثلا فرض کنید در جستجوی گوگل حرف  a  را تایپ می‌کنید و برای شما 3   نتیجه برمی‌گرداند. اگر بخواهید دومی را حذف کنید می‌توانید روی نتیجه مورد نظر خود   بروید و دکمه  Delete  را بزنید .
6.  حرکت روی تب‌ها
با کلید ترکیبی  Ctrl+Tab  به‌راحتی می‌توانید روی تب‌های   مختلفی که در فایرفاکس باز کرده‌اید حرکت کنید و دیگر نیازی به گشتن به‌صورت دستی   نداشته باشید. یادتان باشد که  Ctrl+Shift+Tab  حرکت برعکس روی تب‌ها است .
7.  کنترل عدد !
با فشار دادن  Ctrl+Tab  شما می‌توانید تب‌ها را جابه‌جا کنید .  ولی اگر سر شما شلوغ است و تب‌های زیادی باز می‌کنید و می‌خواهید یک‌راست به سراغ   یک تب خاص بروید کافیست  Ctrl  را همراه با شماره متناظر تب مورد نظر خود فشار دهید .  مثلا برای رفتن به تب سوم،  Ctrl+3  را بزنید .
8.  بالا و پایین
دکمه  Space  یا دکمه  PageDown ، صفحه‌ای را که در آن هستید به   سمت پایین هدایت می‌کند و  Shift+Space  و یا  PageUp  این صفحه را به بالا می‌برد. هر   چه باشد،  Space  از  PageDown  بزرگ‌تر و دم دست‌تر است .
9.  دکمه میانی   ماوس
این یکی، میان‌بر صفحه‌کلید نیست ولی یکی از بهترین   میان‌برهای فعلی فایرفاکس است. فقط کافیست با ماوس روی لینکی که در صفحه قرار دارد   بروید و دکمه وسط ماوس خود را فشار دهید. می‌بینید که لینک مربوطه در یک تب جدید   باز می‌شود .
10: ( چرخ ماوس  + Ctrl)
اگر فونت یک سایت برای شما کوچک است و نمی‌توانید نوشته‌های   آن را بخوانید و یا آنقدر بزرگ است که به‌نظرتان منظره خوبی ندارد می‌توانید چرخ   ماوس را بچرخانید، درحالیکه دکمه  Ctrl  را گرفته‌اید. در این حال اندازه فونت سایت   به‌راحتی تغییر می‌کند تا به اندازه مورد نظر خود برسید .
البته این راه‌های میان‌بر تعداد کمی از این میان‌برها بود که   ذکر کردیم. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر از میان‌برهای دیگری که در فایرفاکس موجود   است به آدرس زیر مراجعه کنید :
http://support.mozilla.com/en-US/kb/Keyboard+shortcuts



ارائه شده توسط» گروه ترفند . ساعت 11:0 صبح روز شنبه 88 آبان 23